Типографията е основна част от графичното оформление, която може да бъде решаваща за крайния вид на продукта. Тя комбинира естетически различни характеристики на шрифта, за да създаде забележимо, четливо и привлекателно послание, което да ангажира потребителя. Умението да се комбинира правилен набор от размер, отстотяние, кърлинг, пропорция, цвят и местоположение е решаващо за направата на работещ рекламен материал.
Силното типографско решение може да предаде изключително точно посланието, което принтът съдържа. Чрез нея се акцентира на определен текст, в зависимост от това, коя е най-важната информация – дали е самото заглавие, дали авторът или героят му, дали името на продукта, или дата на събитие, дали местоположение, или дори цена.
Освен да даде силен акцент върху информацията, типографията може да бъде основна и да изгражда цялата визия, а при нужда, би могла да бъде само допълващ елемент в композицията на принта.
На пръв поглед, изборът на шрифт може да изглежда лесно, но освен спецификите на изграждане на един шрифт, развитието на технологиите дава все повече опции за променяне на неговия изглед. Както във всеки друг аспект на графичния дизайн, в типографията има тенденции, които се променят всяка година, но има и правила, които са устояли на годините и са основополагащи при създаването на принт. Най-важните уроци ще научим от петима от гурутата на типографията в световен мащаб, защото ако някой разбира, то това са те!
1.
Гейл Андерсън (Gail Anderson) е родена през 1962 година в Ню Йорк и става популярна като графичен дизайнер, писател и редактор. Сред най-престижните позиции, които е заемала са: Старши арт директор в списание ‚‘Роулинг Стоун‘‘, където работи повече от 15 години, също така е съавтор на редица книги на дизайнерска тематика, а в настоящето е основател, партньор и креативен директор в агенция Anderson Newton Design.
НЕЙНОТО ПРАВИЛО В ТИПОГРАФИЯТА: ПОСТАВЯЙ ГРАНИЦИ
Гейл Андерсън е икона в графичния дизайн и типографията, но въпреки това дори тя поставя под въпрос собствените си артистични решения. Това е и правилото, което научаваме от нея – да не се впускаме прекалено свободно из дебрите на възможностите, които програмите ни дават. Да, разбира се, експериментите са задължителни, но във финалната ни визия не трябва да има абсолютно нищо излишно. Изкушаващо е да сътвориш съвсем нова буква от несъществуващ шрифт, да я изградиш от мебели, от геометрични форми, от детски усмивки, от човешки тела, от плодове….но трябва да го правиш в рамките на някакви естетически граници, които да съумеят да не го превърнат в гротеска.
2.
Кит Хинрихс (Kit Hinrichs) е популярен със своите работи в сферата на корпоративните комуникации, промоции, опаковки, редакционен и изложбен дизайн. Многократно е бил водещ лектор на световни сцени и конференции, а също така има своето почетно място в Музея за модерно изкуство в Ню Йорк, както и в този в Сан Франциско. Към този момент е собственик и креативен директор на студиото за дизайн Studio Hinrichs.
НЕГОВОТО ПРАВИЛО ЗА ТИПОГРАФИЯТА: ВЪЗПОЛЗВАЙ СЕ ОТ КЛИШЕТАТА
Според Кит, клишетата дори в типографията са успешна платформа, която може да изстреля принта ни на върха. Клишето се разпознава лесно, всички аудитории са наясно със значението му и биха му обърнали внимание. Когато вече сме ги заинтригували, това е моментът, в който да ги изненадаме. Предизвикателството пред дизайнера е да открие точно елемента, който да промени в клишето, за да провокира гледащия и да го изненада. А както знаем, всеки обича изненадите!
3.
Майкъл Осборн (Michael Osborne) основава своята фирма Michael Osborne Design през 1981 и до ден-днешен тя развива портфолиото си в изграждане на дизайн, фирмена идентичност и опаковки. Лично като автор, Осборн печели множество награди от фестивали за дизайн, а освен това той е заслужил своето място в постоянните експозиции на престижни музеи като MOMA в Сан Франциско, the Cooper-Hewitt National Design Museum и Smithsonian National Postal Museum във Вашингтон.
НЕГОВОТО ПРАВИЛО ЗА ТИПОГРАФИЯТА: УСПЕХЪТ Е В ПРОСТИТЕ НЕЩА
В началото на създаването на един принт материал, човек е примамен да вложи в него много дълбок смисъл, идея и метафора. В повечето случаи, обаче, в процеса на завършване на проекта, от първоначалната идея постепенно отпадат все повече елементи, а колкото повече отпаднат, толкова по-естетически ще изглежда финалният вариант. Простотата е най-сложната, но най-висшата форма на дизайн.
4.
Ди Джей Стаут (DJ Stout), както много други големи имена в бранша, е графичен дизайнер и арт директор в Пентаграм. През последните тридесет години той печели награди в десетки американски и международни форуми, а също така е включен в топ 100 на най-влиятелните хора във фотографията. Други от наградите му са връчени от International Design Magazine, The Society of Illustrators, както и приз за извънреден принос в областта на графичния дизайн от American Institute of Graphic Arts (AIGA).
НЕГОВОТО ПРАВИЛО ЗА ТИПОГРАФИЯТА: ВСИЧКО ИМА ЗНАЧЕНИЕ
Когато дизайнерът създава една визия, той не трябва да се концентрира твърде много в един елемент. Добрият принт се получава, когато всичко в него е хомогенно – когато цветовете, визията и типографията са единни и едностилови. Само и единствено тогава, крайният продукт ще бъде пълноценен и ще свърши своята задача.
5.
Шон Адамс (Sean Adams) е носител на множество награди в сферата на дизайна, включващи най-високият приз на AIGA за принос към професията, освен това е признат от всички конкуренти и критици в бизнеса, а притежава и лична експозиция в Музея за модерно изкуство в Сан Франциско. През годините Шон Адамс е бил автор и редактор на много статии, както и на няколко бестселъра в книжната индустрия. Най-голямото признание за дизайнера е номинацията му за един от четиридесетте най-влиятелни личности, оформящи световния дизайн.
НЕГОВОТО ПРАВИЛО ЗА ТИПОГРАФИЯТА: ЗАБРАВИ ПРАВИЛАТА
Адамс е научил в своята работа, че текстът невинаги играе централна роля в принта, но когато това се случи, той трябва да е наистина интригуващ. В случаите, в които типографията е в основата на идеята на визията, тогава тя трябва да излезе извън границите на стандарта. Може буквите да излизат от формата, може да са образувани от други предмети или форми, може да минават над изображението или почти да се сливат с фона – всяко решение, което е извън парадигмата е ефективно. Така че, забравете всички правила и позволете на твореца във вас да разгърне целия си потенциал!
Да създадеш един продукт от самото начало до крайния вариант, от идеята до производството, е сложна, интересна и много предизвикателна задача. Тя те провокира целодневно да преосмисляш вложеното в нея и да изследваш границите на собствените си възможности. Но когато има желание и хъс за работа и когато искаш да създадеш визия, която с гордост да наречеш своя, вложеният труд винаги се отплаща.